February 11, 2011

kelupaan.


it is so sadddd...
that my Grandma already forgot my NAME!
tersentap gak aku. bila dgr, 
..." Nana mane?..."   *Nana; my manja lovely name at home
padahal aku kat depan dy jer, sdg menyuap beliau makan.
berlaukkan Gulai Lemak Nenas.

3 hari lepas...beliau memanggil Ibunya sendiri..merangkap moyang.
bertalu-talu dy memanggil..
emak..

That is the cycle of our life. 
dilahirkan dalam keadaan bayi, apabila umur dimakan usia juga kita akan berbalik menjadi bayi.
sangat sedih kerana orang yg selalu temankan aku tidur di rumah kampung dulu adalah beliau.
orang yang selalu ingat feveret food aku tyme Raya adalah beliau.
orang yang sikat dan belai rambut aku.
tocangkan ia ;(

orang yang selalu mahu yang terbaik untuk cucunya.
orang yang sanggup bersusah demi cucunya.
orang yang selalu memberi pesanan-pesanan harapan untuk cucunya.
barangkali beliau tahu yang satu hari nanti,
tak boleh ingat lagi.

.."Na, nenek nak nana belajar pandai-pandai, jadi cekgu, ustazah ya.."
sambil aku salam dan cium tangan beliau.
kalau beliau singgah di KL, beliau cuba memasak, 
walaupun, beliau tak pandai masak sangat.

sekarang, dah tiba masa untuk jaga beliau kembali..
tak anggap pun ianya satu beban, 
malah terima ia satu cabaran.
perlukan  kesabaran yang sangat kuat untuk menguruskan Nenek.
walaupun, bukan bayi, tapi kesabaran yang diperlukan, melebihi seorang bayi.

keresahan dan gelisah  yang beliau hadapi,
sangat aku faham.
dalam keadaan menunggu..
dan waktu itu akan tiba.

sampai saja dirumah, aku akan cuba dan cuba lupakan segala hal peribadi dan kampus
aku tidak berjanji,
tapi aku cuba menjadi yang terbaik.
untuk Nenek.



Semoga beliau semakin sihat, dengan adanya kami semua. ;)




cucumu yang sangat merinduimu,

5 comments:

xiera said...

im pity to hear bout ur nenek.

teringat aku jage nenek aku. sangat indah bila di kenang.

MissChocolate~~ said...

jga nenek elok2 tau. time cmni kesabaran mmg pnting dan bkn sume org leh jga org, klau ko jga nenek ko elok2, mmg prktaan TERBAIK ar aku kasi kt ko. tp dalam jga nenek tu, igt gak utk jga diri ko sendiri. take care fren ;)

si ceri said...

@xiera

wallaa...sabarrrr!!!!

I LOVE NENEK SO MUCH!

si ceri said...

@miss chocolate

tu la kann...hope that me n my family, will take a goooood care of her..

Zahra_Aziz said...

sgt sedih mbaca blog kamu part nih...rasa nk menangis...uwaaaaaaaaaaaaa.....insyaallah klo ko jaga nenek ko sbaik mungkin mesti suatu hari nant cucu ko pun buat mcm tu jg...insyaallah